Reclameverlichting

Beeld: Sotto le Stelle

Door de steeds toenemende druk van concurrentie moeten bedrijven opvallen voor haar klanten. Reclame is daarbij een belangrijk aandachtspunt. Dit, gecombineerd met het streven naar een 24-uurs economie, zorgt ervoor dat reclame ook in de nachtelijke periode te zien moet zijn.

Reclameverlichting bestaat vaak uit fel gekleurde en knipperende (neon)lampen. Als de borden van binnenuit worden verlicht, zijn vooral witte borden erg helder. Een donkere achtergrond is daarom vriendelijker voor het oog. Als borden van buitenaf worden verlicht, is het beter om van bovenaf te verlichten, in plaats van onderaf.

De Hofweg/Spui in Den Haag. Beeld: Pieter Musterd

Sneeuwbaleffect

Om meer op te vallen dan de concurrerende winkels worden vaak lampen geïnstalleerd met een hoog vermogen. Dit veroorzaakt een sneeuwbaleffect waardoor reclameborden en gevels vaak overbelicht zijn. Platform Lichthinder pleit ervoor dat gemeenten in hun regelgeving aandacht schenken aan reclameverlichting. Er kan worden geregeld dat reclameverlichting na bijvoorbeeld 23.00 uur wordt gedoofd.


Reclamebord Den Haag gedoofd na buurtprotest

Geplaatst: 7 januari 2013
Thema: Gezondheid / Platform Lichthinder / Reclameverlichting

Platform Lichthinder adviseerde eind vorig jaar over een lichthinder-kwestie in Den Haag. Daar plaatste een school een groot verlicht reclamebord op het dak dat voor lichtoverlast zorgde. Dankzij een buurtactie wordt de verlichting nu ‘s avonds gedoofd.

De vraag:
Sinds kort is aan de overkant de Europese School gevestigd. Ze hebben een groot reclamebord op het dak gezet dat fel wordt verlicht. De weerkaatsing van het licht schijnt bij ons naar binnen. Het licht brandt in de donkere uren 7 dagen per week. In deze omgeving wonen veel vogels en vleermuizen die net als de bewoners veel last hebben van het licht.

We gaven als advies:
Er zijn twee wegen te bewandelen: Probeer zoveel mogelijk burgers achter een actie richting gemeente en school te krijgen. Hoe meer mensen een petitie of iets dergelijks ondertekenen of zelf een mail sturen aan Lees verder


Milieudefensie dooft lampen van notoire verlichters

Geplaatst: 23 december 2011
Thema: Reclameverlichting / Sierverlichting / Terreinverlichting

Milieudefensie Haarlem heeft eind oktober bij verschillende panden voor enige tijd de natuurverstorende en energieverspillende gevelverlichting uitgedaan.

De afdeling wil hiermee bedrijven die met schijnwerpers hun panden ’s nachts onnodig in het licht laten baden, even ‘een handje helpen’. Want met gevelverlichting kan ook milieuvriendelijk omgegaan worden.

Voorjaar 2011 verzocht Milieudefensie Haarlem per brief aan 40 eigenaren en huurders van panden om hun gevelverlichting voortaan om uiterlijk 23.00 uur uit te schakelen (‘s zomers 24.00 ). Ook werd, om ‘strooilicht’ te voorkomen, op betere afstelling van lamparmaturen en spaarlampen aangedrongen. Vanwege eventuele beveiliging werd geadviseerd om omlaag-gerichte i.p.v. omhoog schijnende verlichting te gebruiken, liefst met bewegingsmelders.

De afdeling kreeg 7 zeer positieve reacties op de brieven. Die staan op de gemeentelijke website de Groene Mug. De gevelverlichtingsactie werd uitgevoerd bij Haarlemse ondernemers die niet of negatief reageerden op de actiebrief … Lees verder


Milieudefensie schrijft lichtvervuilers aan

Geplaatst: 3 april 2011
Thema: Reclameverlichting / Terreinverlichting

De Haarlemse afdeling van Milieudefensie heeft protestbrieven gestuurd naar bedrijven die onnodige gevelverlichting voeren. In de brief worden de Haarlemse ondernemers opgeroepen om hun verlichting vanaf 23.00 uur te doven, beter af te schermen en te verduurzamen met zuinigere (led)lampjes.

Wilt u ook een lichtvervuilend bedrijf aanschrijven? Download dan de Word-template en stuur ‘m op. … Lees verder


Hellendoorn bespaart door led-verlichting en tijdschakelaar

Geplaatst: 6 februari 2011
Thema: Reclameverlichting

De gemeenten Hellendoorn, Rijssen-Holten en Wierden hebben de bestaande overeenkomsten voor het voeren van lichtmastreclame verlengd met V.o.f. Eilders Reklame uit Nijverdal.

De nadruk is gelegd op duurzaamheid, lichthinder en milieubesparing. De LED verlichting levert een besparing op van 90%. ’s Nachts gaat het licht uit. De gemeenten ontvangen een vergoeding voor het toestaan van reclame.

Alle lichtbakken worden in het komende half jaar door Eilders Reklame omgebouwd en voorzien van duurzame en milieuvriendelijke LED-verlichting. Voor de gemeenten levert dit 90% energiebesparing op. Op in totaal ongeveer 300 lichtbakken is dat een aanzienlijke reductie. LED-verlichting is ook nog eens minder storingsgevoelig dan traditionele verlichting. De overeenkomsten zijn voor een periode van 7 jaar verlengd tot en met 31 december 2017.

Alle aansluitingen worden voorzien van een nachtschakeling. Dit betekent dat de verlichting in de bak tussen 23.00 en 06.00 uur … Lees verder


Gentse jongeren doven neonverlichting

Geplaatst: 27 oktober 2010
Thema: Reclameverlichting

Uit het Vlaamse Nieuwsblad van 23 oktober:

Jaaaah! Die vreugdekreet hoorden we gisterennacht meer dan eens in de verlaten Gentse winkelstraten. Een dertigtal jongeren van de Jeugdbond voor Natuur en Milieu fietsten kriskras door de kuip op zoek naar nachtelijke neonreclames. Een voor een gingen die uit, gewoon via de gevelschakelaar.

Het idee komt overgewaaid uit Frankrijk, waar de Clan du Néon door soortgelijke acties al een paar jaar de aandacht vestigt op het energieverkwistende gebruik van nachtelijke neonreclame. In een tijd waar zoveel te doen is over global warming en rationeel energiegebruik zijn de klok rond verlichte reclames hen een doorn in het oog.

Vooral in winkelcentra is er ruimte voor besparing. Neonreclame gebruikt ongeveer 50 Watt per meter, wat op jaarbasis verantwoordelijk is voor 120kg CO2, of het equivalent van het kappen van vier en een halve boom. … Lees verder


Amsterdam vraagt ondernemers om licht te doven

Geplaatst: 29 september 2010
Thema: Reclameverlichting

Van de website van de gemeente Amsterdam:

De Gemeente Amsterdam wil in samenwerking met het bedrijfsleven onnodige verlichting in de nacht voorkomen. Eerder dit jaar verstuurde DMB een mailing naar 1300 Amsterdamse bedrijven. De helft van de ondernemers heeft nog geen maatregelen getroffen. Zij krijgen nu opnieuw een brief, waarin het bedrijf op een aansprekende manier in beeld wordt gebracht.

Ondernemers reageerden positief op de eerste mailing met de folder “Mag het licht uit”. Een veel gehoorde reactie was toen “Ik had niet in de gaten dat mijn verlichting nog aanstond”. Dit keer zijn de in de nacht verlichtte bedrijven in beeld gebracht. Dit leverde mooie foto’s op, maar is hopelijk ook een stimulans om alsnog het licht uit te doen.

Door gevelverlichting, reclameverlichting of binnenverlichting vooral tussen 00.00 en 06.00 uur uit te schakelen kunnen ondernemers besparen op de … Lees verder


Reclamemast langs A35 bij Oele van de baan

Geplaatst: 14 december 2008
Thema: Reclameverlichting

Uit De Tubantia (5–12–08):

De tegenstanders van de 35 meter hoge lichtmast langs de A35 bij Oele krijgen hun zin. Het voorstel gaat niet door. De raadsleden in de commissie fysiek spraken zich unaniem uit tegen het plan.

F. Coopman (Burgerbelangen) noemde het voorstel zelfs ‘idioot’ en W. Miedema (ChristenUnie) ‘dwaas’. Anderen namen minder zware termen in de mond, maar de strekking was gelijk, het plan werd als een grote misser beschouwd. “Ik denk dat het kernwoord vergissing is”, verwoorde L. Janssen (Progressief Hengelo) het. “De ambtenaar heeft met de rug naar Oele gestaan en zich niet gerealiseerd wat de gevolgen zijn.”

Wethouder G. Weber had de weerstand al engiszins voorzien en nam het voorstel ter plekke terug. Al was hij niet zo stellig dat de mast er helemaal niet zal komen. “U heeft zelf als raad de beslissing genomen … Lees verder


Amsterdam onderzoekt doven verlichting

Geplaatst: 15 december 2007
Thema: Openbare verlichting / Reclameverlichting / Wetgeving

Uit het Parool van 7 dec j.l:

Amsterdam-Centrum gaat in kaart brengen wat de mogelijkheden zijn om de nachtelijke verlichting van openbare gebouwen en reclameborden buiten de uitgaansgebieden te doven. De deelraad heeft een motie van GroenLinks aangenomen om de ‘lichtvervuiling’ aan te pakken, maakte stadsdeel Amsterdam-Centrum vrijdag bekend.

Volgens GroenLinks is de verlichting van openbare gebouwen in de nacht en van reclame-uitingen energieverslindend en zorgt dit voor onnodige uitstoot van broeikasgassen. Het onderzoek richt zich nu op het doven van de verlichting tussen middernacht en 6 uur ‘s ochtends op werkdagen en vanaf 2 uur ‘s nachts in de weekeinden. Het mag niet ten koste gaan van ”de veiligheid van mens en gebouw en de aantrekkelijkheid van de toeristische binnenstad”, aldus de motie.

De Amsterdamse binnenstad wordt onnodig ‘s nachts verlicht als het gaat om schijnwerpers op openbare gebouwen … Lees verder


Eindhoven doet het licht ‘s nachts uit

Geplaatst: 20 oktober 2007
Thema: Openbare verlichting / Reclameverlichting / Sierverlichting / Wetgeving

Uit De Volkskrant van 19 oktober j.l.:

In de Lichtstad moet in de toekomst om 11 uur reclame– en sierverlichting uit. Straatlicht wordt vervangen door energiezuinig licht.

‘Eindhoven moet de eerste stad van Nederland worden waar ‘s nachts het licht uitgaat’, zegt de Eindhovense wethouder Mary Fiers van Wonen en Ruimte. Het klinkt alsof de Lichtstad, groot geworden door de gloeilamp en bekend om de jaarlijkse Lichtjesroute, zijn historie en imago verloochent. Niets is minder waar, meent Fiers. ‘Eindhoven heeft natuurlijk dat lichtimago van Philips. Maar daarnaast is er ook het imago van technologische vernieuwing.’

De oproep van minister Cramer van Milieu aan gemeenten om het licht te dimmen, is in Eindhoven niet aan dovemansoren gericht. Bij de ‘aanlichting’ van gemeentegebouwen gaat om 11 uur ‘s avonds al de lichtschakelaar uit. Maar het gemeentebestuur wil ook dat bedrijven ‘s avonds … Lees verder


Nederlanders willen einde aan nachtelijke reclameverlichting

Geplaatst: 17 oktober 2007
Thema: Esthetiek / Onderzoek / Reclameverlichting / Sierverlichting

Negen van de tien Nederlanders willen dat reclameverlichting en sierverlichting voortaan na 12 uur ‘s nachts uitgaan. Dit om energie te besparen en lichtvervuiling tegen te gaan. Dat blijkt uit een onderzoek onder duizend Nederlanders dat onderzoeksbureau Tangram heeft uitgevoerd. Opdrachtgevers van het onderzoek, Stichting Natuur en Milieu en De Provinciale Milieufederaties, roepen de overheid op om zo snel mogelijk reclame– en sierverlichting na 12 uur ‘s nachts aan te pakken.

De Nederlander zit niet te wachten op nachtelijke reclameverlichting zoals reclamemasten en nachtelijke sierverlichting zoals het aanlichten van kerken, monumenten, gemeentehuizen en kantoorpanden. Respectievelijk 88,9 procent (reclameverlichting) en 86,5 procent (sierverlichting) vindt het een goed idee als deze verlichting voortaan ‘s nachts uitgaat.

De ondervraagden willen in ruime meerderheid (77 procent) dat de overheid regels gaat opstellen om de toename van nachtelijke reclame– en sierverlichting te stoppen. Slechts 8 … Lees verder


Gebedsgenezer zet lichtkruis boven de A4

Geplaatst: 23 september 2007
Thema: Reclameverlichting / Skybeamers

Uit de Telegraaf van 28 augustus j.l:

Boven de snelweg A4 bij Leiderdorp staat binnenkort een enorm kruis van licht. Een gebedsgenezer gaat met laserlampen van een paar duizend watt ‘s nachts een bijna duizend meter lange crucifix projecteren. Vanaf het dak van De Levensstroom Gemeente wordt het kruis geprojecteerd.

Volgens gebedsgenezer Jan Zijlstra, de voorganger van de pinkstergemeente, gaat het om het grootste kruis van Nederland. Het moet kilometers ver zichtbaar zijn, meldt leidschdagblad​.nl. De Levensstroom Gemeente opende vorig jaar een markant gebouw met rood verlichte toren, dat negen miljoen euro kostte.

Eerst zou op de toren een ‘normaal’ kruis komen, maar dat werd verboden omdat dat het stralingsverkeer voor mobiele telefoons hindert. Een kruis van lichtbundels doet dat niet. De A4 heeft een slechte reputatie. Veel nederlanders staan er dagelijks in de file en een aantal jaar geleden … Lees verder


Sydney voor een uur donker

Geplaatst: 7 april 2007
Thema: Reclameverlichting / Sierverlichting

Vorige week is Sydney (Australië) voor één uur in het donker gezet. De stad en een groot aantal bedrijven doofden de sier– en reclameverlichting tijdens de zogenaamde Earth Hour. Milieuorganisaties wilden hiermee aandacht vragen voor de klimaatverandering. Een paar voor– en na-foto’s:


Bron: news​.bbc​.co​.ukLees verder


Limburgse reclamemast lelijkst verlichte plek

Geplaatst: 22 december 2006
Thema: Esthetiek / Reclameverlichting

Een reclamemast in het Limburgse Schinnen is uitgeroepen tot Nederlands Lelijkst verlichte plek. Volgens Stichting Natuur en Milieu en De Provinciale Milieufederaties is deze mast een stuitend voorbeeld van nachtelijke horizonvervuiling.


De milieuorganisaties doen een dringend beroep op gemeenten en reclamebedrijven om uiterst terughoudend te zijn met het plaatsen van masten, deze weg te halen op kwetsbare en storende plekken zoals in Schinnen en om ze in ieder geval na 23.00 uur niet meer te verlichten zodat er voor mens en dier weer nachtrust is.

De jury van Natuur en Milieu en De Provinciale Milieufederaties nomineerde vorige week de tien lelijkste verlichte plekken (uit bijna 200 inzendingen). Uiteindelijk kwam ze tot de volgende top-3:
1. Reclamemast in Schinnen langs de A76
2. Kantoor van Essent in Den Bosch
3. Gebouw De Schijf, de Kersentuin Utrecht

Natuur en Milieu en De … Lees verder


Platform Lichthinder wil maatregelen reclamemast Hoogeveen

Geplaatst: 17 december 2006
Thema: Platform Lichthinder / Reclameverlichting

Langs de A28 ter hoogte van Hoogeveen staat een reclamemast die veel lichtvervuiling veroorzaakt. Platform Lichthinder heeft een brief aan het College en de Gemeenteraad van Hoogeveen gezonden met het verzoek maatregelen te treffen teneinde de situatie ter plekke aanzienlijk te verbeteren.

Uit de brief:
Onlangs ontvingen wij van amateur-sterrenkundigen van de Vereniging Amateursterrenkunde Zuid-Drenthe een klacht omtrent de uitbundige verlichting langs de A28 en in het bijzonder van de reclamezuil op het terrein van auto Hartgers aan de Schutstraat.

Omdat Nederland tot de meest lichtvervuilde landen ter wereld behoort en omdat er niets werd ondernomen om de oorzaken van lichtvervuiling aan te pakken is Stichting Platform Lichthinder enige jaren geleden begonnen met de strijd voor behoud van duisternis en tegen lichtvervuiling. Platform Lichthinder wil niet accepteren dat onze kinderen en kleinkinderen niet meer de mogelijkheid hebben het oudste erfgoed … Lees verder


Geen reclamemast, geen lichthinder

Geplaatst: 16 april 2006
Thema: Reclameverlichting

Van de site van Milieufederatie Drenthe:

Er komt geen veertig meter hoge reclamemast bij de A28 ter hoogte van het verkeerspark. Gedeputeerde Staten (GS) van Drenthe hebben het verzoek van de gemeente Assen om een verklaring van geen bezwaar af te geven geweigerd. De argumentatie was, dat de plek verkeerd is en de mast ongebruikelijk hoog.

Wij zijn blij dat de reclamemast uit het bestemmingsplan is verdwenen. Samen met stichting Het Drentse Landschap hadden wij onze bezorgdheid geuit over de zichtbaarheid van de mast vanuit het omringende landelijke gebied. Zeker op grotere afstand in het open landelijk gebied zou de mast een ongewenste ‘landmark’ vormen. Een bijkomend bezwaar van onze kant betrof de naar boven gerichte schijnwerpers waarmee een reclamebord van 9 bij 12 meter op 40 meter hoogte verlicht zou worden. In de nachtelijke uren zou dit een … Lees verder


De lelijkst verlichte plek van Nederland

     

Deze reclamemast in het Limburgse Schinnen is eind 2006 uitgeroepen tot Nederlands lelijkst verlichte plek. Volgens Stichting Natuur en Milieu en De Provinciale Milieufederaties is deze mast een stuitend voorbeeld van nachtelijke horizonvervuiling.

De billboards van Branislav Kropilak

     

De serie Billboards van de Slowaakse fotograaf Branislav Kropilak laat reclameborden van een ongewone kant zien.

Verder lezen

Algemene Richtlijn Betreffende Lichthinder: Deel 4: Reclameverlichting (2004). Deze richtlijnen vormen een aanvulling op de algemene richtlijnen die in Deel 1 zijn opgenomen. Bestellen kan op de site van de Nederlandse Stichting voor Verlichtingskunde


Publiciteit Zonder Lichtvervuiling (2001). Deze publicatie van de Vlaamse overheid richt zich op lokale besturen en geeft een overzicht van de wetgeving rond reclameverlichting.
Download

© 2002- Platform Lichthinder