KEMA ontwikkelt lichtvervuiling-model

Geplaatst: 31 juli 2009
Thema: Onderzoek / Openbare verlichting

KEMA heeft een model ontwikkeld dat de relatie tussen hemelhelderheid en de effectiviteit van verlichting inzichtelijk maakt. Doel is het effectiever inzetten van openbare verlichting. Onderliggende vraag is of de verlichting kan worden aangepast aan verschillende weersomstandigheden en hoe kan worden bepaald welke mate van verlichting past bij bepaalde weertypen.

Van de website van KEMA:

Als u ongeveer 100 jaar geleden iemand naar de betekenis van lichtvervuiling had gevraagd, zou deze persoon niet eens het woord hebben gekend. In dit tijdperk wordt lichtvervuiling echter in één adem genoemd met lawaai, broeikasgassen en fijnstof.

Mensen zijn dagwezens met ogen die zijn aangepast aan leven in het zonlicht. Momenteel hebben we echter de nacht aan ons aangepast door deze met licht te vullen. Lichtvervuiling is voornamelijk het gevolg van slecht verlichtingsontwerp waardoor kunstlicht naar buiten en naar boven de lucht in kan schijnen waar het niet gewenst is, terwijl het naar beneden gericht zou moeten zijn. Slecht ontworpen verlichting verstoort de duisternis van de nacht en veroorzaakt een drastische verandering van het lichtniveau – en het lichtritme – waaraan vele levensvormen waaronder wijzelf zich hebben aangepast. Overal waar kunstlicht de natuur instroomt, worden migratie, voortplanting en foeragering getroffen.

Nu woont het grootste deel van de mensheid onder overlappende koepels van gereflecteerd, gebroken licht, van verspreide stralen die afkomstig zijn van oververlichte stadscentra en woonwijken, en in het licht badende snelwegen en fabrieken. Vrijwel heel Europa is ’s nachts een nevel van licht, net als het grootste deel van de Verenigde Staten en heel Japan.

KEMA heeft een geavanceerd model ontwikkeld waarmee de verspreiding van licht wordt gemodelleerd om de effecten van lichtvervuiling op mens, dier en plant te onderzoeken. Niet alleen enkele en meerdere puntbronnen kunnen worden gemodelleerd, maar ook wijken, industrieterreinen, hele steden en weginfrastructuur kunnen worden samengebracht in een uitgebreid en complex model. KEMA is het eerste bedrijf in Nederland dat een zogenaamde lichtmonitor heeft geïnstalleerd voor nachtelijke monitoring van stadslichtemissie.

© 2002- Platform Lichthinder