Nieuwe weggeleiding

Geplaatst: 19 november 2002
Thema: Openbare verlichting

Marie Ghys studeert af aan de Hogeschool Antwerpen met een onderzoek naar efficiënte en veilige geleiding van bestuurders op autosnelwegen. Het project LEaD is haar oplossing voor de enorme lichtuitstoot van het wegennet.

Uit de beschrijving:
LEaD is een aangepaste vangrail waarop modules kunnen geschakeld worden die één LED-systeem bevatten. Elk LED-systeem bestaat uit 3 witte en 3 rode Luxeon High Power LED’s, die afwisselend in een cirkel geconfigureerd staan. Deze module met het LED-systeem wordt op rechte stukken elke 20 meter geplaatst, in bochten en in gevaarlijke zones kan deze tussenafstand verkort worden tot 16 tot 8 meter. De verschillende modules worden in een horizontale beweging op de koppelingsstukken geplaatst en vastgezet met de grote klem. Door middel van koperen staafjes die in de modules geschoven worden, wordt de stroom overgedragen van de ene module naar de andere.

De bedoeling van het project is ook vooral het waarschuwen van de bestuurders bij gevaarlijke situaties als file’s, plotse mistbanken, ongevallen, enz. Het detecteren van deze verschillende situaties gebeurt door een centrale met sensoren, elke 400 meter. Ook deze centrale zit ingebouwd in een module en wordt eveneens op de vangrail geplaatst. Het signaal dat deze centrale detecteert wordt doorgegeven aan de modules met het LED-systeem over een afstand van 2 km. Het resultaat hiervan is dat de 3 rode LED’s, geconfigureerd in een omgekeerde 3-hoek, een rood knipperend signaal uitzenden. Bij het donker worden geven de 3 witte LED’s, geconfigureerd in een rechtopstaande 3-hoek, een constant wit signaal.

© 2002- Platform Lichthinder