Natuurlijk slaapritme door speciale verlichting in ziekenhuis

Geplaatst: 23 november 2011
Thema: Gezondheid / Onderzoek

Door in ziekenhuizen een special soort verlichting te gebruiken, lukt het om een natuurlijk slaap- en waakritme in te stellen bij patiënten. Daardoor slapen ze sneller in en slapen ze ook bijna een half uur langer. Dit kan uiteindelijk leiden tot een betere genezing, meldt de Telegraaf.

Dit blijkt uit onderzoek van het Maastricht Universitair Medisch Centrum, dat in samenwerking met Philips onderzoek heeft verricht naar het effect van verlichting op het slaap- en waakritme van hartpatiënten.

In twee ziekenhuizen is met proeven gebleken dat al na zeven dagen met het nieuwe verlichtingssysteem Healwell, de patiënten gemiddeld zo’n 8 procent langer slapen. De tijd om in slaap te vallen wordt met ongeveer een derde verkort als er wordt gekeken tussen de eerste naar de zevende nacht. Gemiddeld slaapt een patiënt 30 minuten langer.

Na een week op een kamer met standaardverlichting daarentegen, blijkt de slaapduur van patiënten juist iets verminderd te zijn ten opzichte van de eerste nacht.
Het onderzoek met het dynamische lichtsysteem, waarbij er veranderende lichtniveaus zijn die vergelijkbaar zijn met het verloop van licht buiten op een zonnige dag, is gedaan onder honderd hartpatiënten. Ook blijkt het licht van positieve invloed te zijn op het humeur van patiënten.

(Bron: Nu.nl)

3 Reacties:

  1. e.blokzijl:

    ik ben een slechte slaper en wil graag weten met wat voor lamp je beter slaapt.
    is de ledlamp slecht voor slaap ? en halogeen ?

  2. e.blokzijl:

    ik ben een slechte slaper en wil graag weten met wat voor lamp je beter slaapt. is de ledlamp slecht voor slaap ? en halogeen ?

  3. wim:

    Het gaat vooral om de kleur van het licht. Blauw licht zorgt ervoor dat je wakker blijft. Blauw licht dat veel in monitoren en televisies voorkomt. In wit licht zit ook blauw licht. Hoe roder het licht, hoe ‘wamer’, hoe minder blauw erin zit, hoe beter het is en minder storend is om in je nachtritme te komen.
    Daarbij kun je ook het lichtniveau verminderen waardoor je melatonine aanmaakt, het hormoon dat in klieren aangemaakt wordt als het donker wordt.

© 2002- Platform Lichthinder