Terug naar het forum

Lichthinder obstructieverlichting windturbines

Geplaatst: 6 maart 2013

Recent is in het zuiden van de Flevopolder windturbinepark Zuidlog gerealiseerd. De verlichting is tot op grote afstand te zien en leidt tot klachten. Ook vanuit het Nationaal Landschap Arkemheen-Eemland, waar donkerte als onderdeel van de kernkwaliteiten is benoemd.
Voor de veiligheid van de luchtvaart is obstructieverlichting verplicht, maar welke regels gelden hiervoor? Is het mogelijk de impact te verkleinen zonder de veiligheid in gevaar te brengen?

Marian van Asten

4 Reacties:

  1. Marian van Asten:

    Ik heb inmiddels via de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderdeel Luchtvaart, informatie ontvangen over de (internationale) regels. Die zijn opgenomen in de ICAO Annex 14 hoofdstuk 6.

    De regels bieden ruimte voor afscherming van de obstakelverlichting, waardoor het minder opvalt vanaf de grond. De verlichting moet immers vanuit de lucht te zien zijn, het licht hoeft niet omlaag te schijnen.ik hoor het graag als iemand daar ervaring mee heeft.

  2. wim schmidt:

    er zijn alternatieven: dure is bijvoorbeeld: Obstacle Collision Avoidance System (OCAS.
    Dat werd getest in duitsland hoorde iki vorig jaar ( Nadrensee in Mecklenburg-Vorpommern )

    Er is ook de mogelijkheid die door de FAA goedgekeurd is om infrarood licht te gebruiken, heb ik begrepen. Vliegtuigen schijnen dat goed te kunnen detecteren.
    wim

  3. Marian van Asten:

    Dank je wel, ik heb het doorgegeven aan de klager.

  4. Gert Vrieling:

    In de Zuidlob (Flevoland) staan 36 windmolens met overdag in top een wit licht en bij donker 2 rode lampen die knipperen. In een omtrek van meer dan 30 kilometer zijn die dingen al te zien en ze vallen extra op omdat het knippert. Kan het niet zo worden gemaakt dat met name de rode lampen niet meer knipperen, maar desnoods (en minder in getal) continue of een andere manier van “beveiliging t.b.v. vliegverkeer ?

© 2002- Platform Lichthinder