Eerste stuk snelweg ter wereld met LED-verlichting

Geplaatst: 30 november 2010
Thema: Openbare verlichting

Een deel van de A44 is sinds kort verlicht door LED-lampen. Volgens Rijkswaterstaat is de snelweg daarmee de eerste ter wereld met LED-verlichting. De lampen werken al, maar de officiële ingebruikname is op 17 februari, liet een woordvoerster van de dienst maandag weten.

Het gaat om een stuk van 7 kilometer lang tussen knooppunt Burgerveen en de Kaagbrug. Rijkswaterstaat zegt met de LED-lampen ruim 40 procent energie te besparen en daarmee eenzelfde percentage aan CO2-uitstoot. Het stukje weg bespaart 180.000 kilowatt per jaar: het gebruik van circa vijftig huishoudens.

De dienst hoopt de extra kosten van de lampen in tien jaar terug te verdienen. De LED-lampen zijn duurder in aanschaf dan de traditionele verlichting, maar gaan langer mee en vergen minder onderhoud. Van het energiegebruik van Rijkswaterstaat gaat ongeveer 60 procent naar verlichting van snel- en vaarwegen. Met het project op de A44 wil de dienst ervaring opdoen met LED-verlichting.

Een van de voordelen is dat de lampen kunnen worden gedimd. Als het druk is op de weg, geven de lampen meer licht dan op rustige tijdstippen. De sterkte wordt automatisch minder. Een ander voordeel is dat het licht beter op de weg gericht is, met minder lichtvervuiling tot gevolg.

(Bron: energiegids.nl)

3 Reacties:

  1. Friedel Pas:

    40% besparen tenopzichte van welke verlichting? Vermoedelijk gloeilampen? LED’s scoren nog steeds behoorlijk minder in energie efficiëntie dan NaHD en zeker dan NaLD lampen.

    Ook onderhoud is niet correct. Er wordt gesteld dat lampen niet moeten vervangen worden de eerste 12 jaar. In de praktijk haalt men dat niet. Zeker niet bij de LED’s die zogezegd energie efficiënter zouden zijn. Diegenen die meer dan 100 lumen per wat zouden halen zijn niet kleurvast en hun rendement gaat na zeer korte tijd erg achteruit. Veel steden in de USA hebben reeds na een jaar de boel terug moeten buiten gooien. Lagere luminanties is een ander paar mouwen.
    Bovendien kan men bij dergelijke armaturen geen lampen vervangen, moet men het hele armatuur vervangen. En die armaturen zijn duur. Studie van het LRC heeft trouwens al aangetoond dat ze economisch duurder blijven dan andere lampen gebruikt voor buitenverlichting.

    Men kan deze inderdaad eenvoudig dimmen. Echter met de elektronische balasten die ondertussen verplicht zijn in de EU, kan men met zo goed als alle ballasten ook de NaHD lampen makkelijk dimmen. Als je gewoon naar gelang de drukte meer of minder licht gaat laten branden is dat makkelijk te doen met deze andere lampen.
    Waar LED’s wel beter in kunnen zijn is dat je het donker laat en pas verlichting laat branden telkens er een wagen passeert. Voor fietspaden met lage luminantie en maar af en toe fietsers kan dat dus wel een ideale oplossing zijn.

    Dat ze de eerste snelweg zijn, die kans is groot. In Vlaanderen zien de distributienetbeheerder af van deze technologie voor straatverlichting wegens nog niet volwassen genoeg en niet energie efficiënt genoeg.

    Bovendien gaat het als het gaat over hoog rendement LED’s ook blauw witte LED’s. Blauw witte zorgt voor bijna 3 keer meer hemelgloed dan de NaHP en bovendien veel meer nadelige ecologische gevolgen voor zowel dieren als de mens bekend dan met het meer geel licht.

    Ecologisch kan je het zeker dus ook niet noemen.

  2. D. van Voorst:

    Inderdaad is het licht beter op de weg gericht met minder lichtvervuiling.In ons open landschap is de openbare verlichting vaak al op vele kilometers afstand te zien. De oranje horizon kwam al jaren geleden ter sprake. De norm voor een armatuur zou moeten zijn, dat al het licht beneden de horizon wordt uitgestraald. Op dit punt scoort deze verlichting wel beter, maar voldoet nog niet aan de genoemde norm. Leuk om te kunnen bogen op een wereldprimeur. Voor lichtvervuiling komt de score echter niet hoger dan een zesje.

  3. lex:

    Een paar foto’s had nu wel leuk geweest bij dit artikel niet dan?

    LED LAMPEN gaan nog veel te snel stuk, eerst enkele led daarna niets meer.

    De LED lamp word steeds beter vooral de licht kleur en licht opbrengst maar heeft nog een lange weg te gaan naar de perfectie.

    De 25.000 uur die word geclaimd word nooit en ten nimmer gehaald.

    TIP koop lampen bij een bekend merk daar zit meestal een goede service achter.

    Ik mailde laatst naar de importeur Tevea dat van mijn 4 maanden oude ledlamp 2 leds stuk waren en kreeg binnen enkele dagen een nieuwe ledlamp toegestuurd + een extra.

    Kijk dat noem ik nog eens service.

    De levensduur daar zetten nog heel veel consumenten hun vraagtekens bij.

© 2002- Platform Lichthinder