Woning verkopen

Tips voor het verkopen van je woning

Een huis verkopen is voor veel mensen een belangrijke stap waar veel vanaf hangt. Het is dan ook begrijpelijk dat hier de nodige spanning bij komt kijken. Bij voorkeur verkoop je je huis waarschijnlijk snel en tegen een mooie prijs. Hieronder lees je een aantal tips om dit te realiseren.

1. Kies een goede makelaar

Een makelaar kan je in principe helpen met alle aspecten die komen kijken bij het verkopen van een huis. Hoe groot de rol van de makelaar is, bepaal je zelf. Daarbij is het belangrijk om te onthouden dat het niet verplicht is om een verkoopmakelaar in te huren. Kies je wel voor een makelaar, wat voor de meeste mensen verstandig is, dan is het van belang dat je kiest voor een goede makelaar. Een goede makelaar heeft uiteraard verstand van zaken. Daarnaast is het belangrijk dat je een goede klik hebt met de makelaar. Deze zal immers je contactpersoon zijn voor de tijd waarin je woning wordt verkocht. Het is van belang dat je een goed gevoel hebt bij de makelaar die je hebt.

2. Bepaal een strategische vraagprijs

Het bepalen van een strategische vraagprijs kan erg lastig zijn. Je wil het huis niet te duur in de markt zetten, dit schrikt mensen immers af. Zet je het huis voor een te lage prijs in de markt, dan loop je de kans dat je geld misloopt, dit is uiteraard ook onwenselijk. Het is van belang om een scherpe vraagprijs te hanteren. Het eerste doel is immers het aansporen van potentiële kopers om te komen bezichtigen. Prijsonderhandelingen zullen daarna pas volgen. In de huidige markt wordt veel overgeboden, dus het belang van de prijsonderhandelingen is extra groot. Het scheelt dan als potentiële kopers onder de indruk zijn van het huis.

Een strategische vraagprijs valt daarnaast ook precies binnen de zoekcategorieën. Het is bijvoorbeeld verstandiger om een huis voor €399.000 in de markt te zetten, dan dat het is om een huis voor €405.000 in de markt te zetten. Veel mensen in die prijsklasse zullen namelijk filteren op huizen tot een vraagprijs van vier ton. Het tweede bedrag valt hier net boven, waardoor minder mensen de advertentie zullen zien.

3. Doe een grote schoonmaak

Een schoon en opgeruimd huis presenteert zichzelf, zowel op de foto’s als bij bezichtigingen. Hoewel het hoe dan ook niet slecht is om je huis zo nu en dan grondig schoon te maken, is het belang nu dus extra groot. Wanneer je aan potentiële kopers een schoon en opgeruimd huis laat zien, zullen zij er op vertrouwen dat je goed voor het huis hebt gezorgd. Het is daarbij niet erg als je wat overbodige spullen in de kast propt, dit doet praktisch iedereen. Wanneer een huis overzichtelijk is, zullen potentiële kopers ook daadwerkelijk potentie zien.

4. Onderschat het belang van goede fotografie niet

Beelden zeggen veel meer dan slechts woorden. Een wervende tekst gaat bezoekers van de advertentie niet overhalen om op bezichtiging te komen. Goede foto’s maken daadwerkelijk het verschil. Ze zorgen ervoor dat een potentiële koper vanaf het eerste moment verliefd raakt op de woning. In de praktijk blijkt dat dit eerste gevoel bij een huis van groot belang is. Het is verstandig om de fotografie uit handen te geven. Een vastgoedfotograaf weet precies vanuit welke hoeken hij foto’s moet maken en beschikt uiteraard over geschikte apparatuur. Vaak hebben makelaars een vaste fotograaf.

5. Overweeg het (laten) maken van een promotievideo

Gaat het verkopen van je woning wat stroef of verwacht je dat dit wat stroef gaat verlopen? Overweeg dan om een promotievideo te laten maken van je woning. Dit biedt een relevante extra dimensie aan de advertentie en het kan potentiële kopers net dat laatste zetje geven om een bezichtiging in te plannen. Een promotievideo bestaat uit videobeelden van de woning. Eventueel kan het een presentatievideo zijn waar de makelaar in voorkomt. Deze zal tekst en uitleg geven bij de verschillende ruimtes in het huis, net zoals je op tv ziet. Verwachten jij en de makelaar dat het huis vrij snel verkocht zal worden, dan is een promotievideo overbodig. Er gaat namelijk wel tijd en geld in zitten. Alle kosten die je maakt met betrekking tot de verkoop, worden uiteindelijk afgetrokken van het geld dat je ontvangt voor de woning.

6. Zorg voor degelijke marketing

Je kunt een boom van een advertentie hebben, maar deze dient natuurlijk wel gezien te worden. En het liefst door zoveel mogelijk mensen. Dit is waar marketing in het spel komt. Het marketingaspect wordt voor een groot deel uit handen genomen door de makelaar. Sociale media spelen daarin een steeds grotere rol. Veel mensen volgen makelaars op bijvoorbeeld Facebook. Zelf kun je ook meehelpen aan de marketing door de advertentie van je huis te delen op sociale media. Stel het huis daarbij voor aan je netwerk; wellicht levert het wel een bezichtiging op.

7. Houd oog voor de juridische aspecten

Wanneer je huis verkoopt lijkt te zijn, ben je wellicht in de wolken. Het is echter wel belangrijk om je hoofd er bij te houden en te zien op een gedegen juridische afhandeling. Met name het koopcontract is hierbij relevant. Wat zijn de eisen van de koper en wat zijn jouw eisen? Let ook bij standaard modelovereenkomsten goed op, deze zijn namelijk erg basis. Meestal valt hier wel het een en ander bij aan te passen. Stel bijvoorbeeld aanvullende eisen omtrent het financieringsvoorbehoud. In de praktijk blijkt namelijk wel eens dat mensen misbruik maken van dergelijke ontbindende voorwaarden om onder de koop uit te komen.